Drodzy rodzice!
Hapkido to jedyna w Polsce sztuka walki, która nauczana jest na podstawie zatwierdzonego i nagrodzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu programu naszego autorstwa. Numer dopuszczenia DKOS-5002-48/05
Program jest efektem kilkuletniej pracy z dziećmi i młodzieżą.
Uczniom oferujemy:
- naukę kompletnego i skutecznego systemu samoobrony,
- opanowanie umiejętności amortyzacji upadków,
- zwiększenie pewności siebie i wiary we własne możliwości,
- wszechstronne rozwijanie sprawności fizycznej,
- przeciwdziałanie wadom postawy.
Artykuł o HAPKIDO, który ukazał się na stronie internetowej magazynu dla rodziców „Miasto pociech” tu.
Ocena wpływu treningu na dzieci przez ich rodziców
W analizie społecznego odbioru Hapkido nie sposób pominąć opinii rodziców. W celu zbadania ich poglądów przeprowadzono specjalną ankietę obejmującą 15 szczegółowych pytań dotyczących zachowania się dzieci¹. W efekcie uzyskano odpowiedzi 84 rodziców² na następujące kwestie:
1. Czy uległy poprawie wyniki w nauce?
2. Czy swoje problemy rozwiązuje samodzielnie?
3. Czy zmienił się stosunek do najbliższego otoczenia?
4. Czy w domu w czasie wolnym stosuje ćwiczenia fizyczne?
5. Czy widoczna jest większa samodyscyplina?
6. Czy pomaga słabszym w rozwiązywaniu ich problemów?
7. Czy stara się narzucać swoje racje?
8. Czy ważniejsze jest oglądanie TV, udział w zabawie od uczestniczenia w treningu?
9. Czy umiejętności zdobywane na treningu przynoszą dużo radości?
10. Czy rozmawia w domu o treningach?
11. Czy z niecierpliwością oczekuje na dzień treningu?
12. Czy zmienił się stosunek do zajęć z wychowania fizycznego?
13. Czy otrzymuje lepsze oceny z wychowania fizycznego?
14. Czy w swoich wypowiedziach bardziej emocjonuje się lekcją w.f., czy treningiem samoobrony?
15. Czy widoczne są zmiany w osobowości, jak np. życzliwość, wrażliwość, odwaga?
Częstość odpowiedzi w wartościach procentowych przedstawiono w formie graficznej.
W interpretacji wyników analizy danych ankietowych przyjęto skalę oceny wpływu:
powyżej 80% -jako bardzo duży wpływ;
60 – 80% – duży wpływ;
40 – 60% – średni wpływ;
20 – 40% – raczej mały;
do 20% – mały nieznaczący wpływ.
Według powyższych kryteriów stwierdzono u dzieci bardzo duży wpływ uprawiania Hapkido na zwiększenie samodzielności w rozwiązywaniu swoich problemów (pyt. 2.), wzrost poczucia obowiązku o czym świadczyłaby zdolność do rezygnacji z oglądania TV i innych przyjemności (pyt. 8.), spotęgowanie uczucia radości w związku z ćwiczeniami Hapkido (pyt. 9.), zintensyfikowanie interakcji z członkami rodziny poprzez rozmowę o treningach (pyt. 10.).
Częstość odpowiedzi na pytania 1-15 (w %)
Częstość odpowiedzi w wartościach procentowych przedstawiono w formie graficznej.
W interpretacji wyników analizy danych ankietowych przyjęto skalę oceny wpływu:
powyżej 80% -jako bardzo duży wpływ;
60 – 80% – duży wpływ;
40 – 60% – średni wpływ;
20 – 40% – raczej mały;
do 20% – mały nieznaczący wpływ.
Według powyższych kryteriów stwierdzono u dzieci bardzo duży wpływ uprawiania Hapkido na zwiększenie samodzielności w rozwiązywaniu swoich problemów (pyt. 2.), wzrost poczucia obowiązku o czym świadczyłaby zdolność do rezygnacji z oglądania TV i innych przyjemności (pyt. 8.), spotęgowanie uczucia radości w związku z ćwiczeniami Hapkido (pyt. 9.), zintensyfikowanie interakcji z członkami rodziny poprzez rozmowę o treningach (pyt. 10.).
Częstość odpowiedzi na pytania 1-15 (w %)
Ryć. 128. Wpływ uprawiania sztuki walki Hapkido na osobowość i sposób życia dzieci w opinii rodziców (n = 84)
Duży wpływ stwierdzono na: podejmowanie ćwiczeń fizycznych w domu (pyt. 4.), pomoc słabszym w rozwiązywaniu ich problemów (pyt. 6.), narzucanie swoich racji w rozmowie (pyt. 7.), niecierpliwe oczekiwanie na dzień treningu (pyt, 11.) i większe zaangażowanie emocjonalne w treningu samoobrony niż w lekcji wychowania fizycznego (pyt. 14.) oraz zmiany w osobowości np. życzliwość, wrażliwość i odwagę (pyt. 15.)
Rodzice zauważali średni wpływ uprawiania Hapkido na polepszenie się wyników w nauce (pyt. 1.), zmianę stosunku do najbliższego otoczenia (pyt. 3.), zwiększenie się samodyscypliny (pyt. 5.), oraz uzyskiwanie wyższych ocen z wychowania fizycznego (pyt. 13.).
Raczej mały wpływ odnotowali respondenci w przypadku zmiany stosunku dzieci do zajęć z wychowania fizycznego (pyt. 12.).
Ponadto, uwzględniając stopień zaawansowania ćwiczących wychwycono istotną współzależność z rozwojem samodzielności w rozwiązywaniu swoich problemów oraz podwyższeniem się ocen z wychowania fizycznego.
Walory ćwiczeń samoobrony Hapkido pozwalają przypuszczać, że sprawność tego systemu szkolenia jest dość wysoka.
¹ Układ pytań opracował jeden z autorów (E.M)
² Wykształcenie wyższe posiadało 43% ojców i 36% matek oraz średnie – 37% ojców i 54% matek. Pozostali legitymowali się wykształceniem zawodowym (15 i 9%) oraz jeden ojciec i jedna matka podstawowym. Czworgu dzieci brakowało ojców (5%).
Fragment książki ABC HAPKIDO s.91-93